A A A
الزمالك

الزمالك



كشف الإعلامي أحمد شوبير، عن مفاجآت بالجملة بشأن مشاركة الزمالك الإفريقية، وموقف الأبيض من الحصول على رخصة التواجد بالنسخة المقبلة من الكونفدرالية.اضافة اعلان

وقال شوبير، في برنامجه «مع شوبير»، المُذاع عبر «أون سبورت إف أم»: «حتى هذه اللحظة، الاتحاد الإفريقي لكرة القدم لم يعتمد رخصة نادي الزمالك بشأن مشاركته الإفريقية في الموسم المقبل بالكونفدرالية».

وتابع: «بعدما سألت وتأكدت، عرفت إن الأندية المصرية اللي أنهت تراخصيها؛ هي الأهلي وبيراميدز والمصري وإنبي.. أيمن الشريعي رئيس نادي إنبي لا يزال لديه أمل في المشاركة بالكونفدرالية فقال أعمل كل الاحتياطات الواجبة وأجهز نفسي تحسبًا للمشاركة بدلًا من الزمالك».

وأضاف: «نرجع لموقف الزمالك.. المفترض إنه كان هيتم حسم موقف الأندية المشاركة في البطولات الإفريقية والحصول على التراخيص 30 يونيو 2024، ولكن الموعد امتد لـ5 أو 6 أيام كمان».

وتابع: «المشكلة عند نادي الزمالك في حوار الرخصة هي موضوع خالد بوطيب، أما بخصوص الفلوس اللي لاتحاد الكرة كل ده سهل إنه يخلص.. في الاتحاد بيعملوا كل حاجة عشان نادي مصري اسمه الزمالك يشارك في الكونفدرالية».

وواصل شوبير: «هكون مباشر معاكم، الزمالك عنده وجهة نظر تأكدت إنها خاطئة بشأن حوار بوطيب.. الزمالك جه عليه حكم نهائي يوم 18 مارس.. الزمالك بيقول اتكلمنا مع المحامي بتاع اللاعب واتفقنا على جدولة المستحقات وأن الخطاب جالنا في أبريل، ولكن لما شفنا المستندات الرسمية ملقناش الكلام ده، فالزمالك عليه يدفع لـ بوطيب 2.5 مليون يورو عشان يخلص حواره وياخد الرخصة».

واختتم: «مفيش حل للزمالك غير إنه يخلص حوار خالد بوطيب، لأن الأمر معلق ولازم مسؤولو الزمالك ميركبوش دماغهم ويخلصوا الحوار في خلال الـ5 أو 6 أيام الجايين لأن جواب أزمة مستحقات بوطيب في شهر مارس وليس في أبريل كما يردد البعض، لكن لو كان في أبريل فعلا فالزمالك كان له الحق يشارك في النسخة المقبلة من الكونفدرالية».